Når man som professionel virksomhed vil fejre det uformelle og skabe en vellidt arbejdsplads, findes det kreative, skabende og sammensmeltende miljø imellem det alvorlige og det legende.
I fra 2007 til 2017 var sloganet for Odense Kommune ”At lege er et leve”, simpelthen fordi der igennem leg følger øget trivsel og mod til at turde være anderledes – og dermed lykkes på nye måder.
I dag er kommunens slogan et andet, men den vigtige lektie, der har været med til at sikre Odense fortsat vækst, fungerer også på mindre end et kommunalt plan – nemlig i virksomhederne.
Her har man ligeledes, sideløbende med de store organisationer og statslige scener, haft modet til at invitere legen ind som en katalysator for lyst, energi og vilje til at ville lykkes sammen. Dette er set i kraft af virksomheder, hvor en omgang leje af hoppeborg til medarbejderne kommer på tale, hvor de inviterer på hyttetur eller hvor der afholdes sportsdage intern. Ja, der er mange måder at invitere legen ind på – og det betyder altså ikke, at man ikke er seriøs i sin forretning. Slet ikke.
Vær en frontløber
Selvom leg først og fremmest knytter sig til barndommen, er store paralleller til det voksne liv, der også påvirkes af leg. Vores tanker forbinder dog primært legen som en akt forbeholdt børn – deres privilegium, om man vil. Det interessante er, at børn bruger legen til at tilegne sig forståelse, erfaringer og til at udforske. På samme måde har vi voksnes færden elementer af leg, når vi afprøver vores relationer til f.eks. kollegaer og virksomheden. Vi indtager en position, som vi anskuer og lærer ud fra.
Af samme årsag bør en virksomhed også være interesseret i, at den faciliterer muligheden for, at de ansatte kan lege, afprøve og erfare – dog i en voksen arena. Virksomheden skal selvfølgelig huske at finde en balance for ikke at tabe ansigt og fremstå useriøs. Der er nemlig stor forskel på at være en målrettet og alvorlig virksomhed med plads til leg og personligheder kontra en meget eksperimenterende, legende og rammeløs virksomhed. Førstnævnte tillader de ansatte at knytte sig på en lystbetonet måde, hvor legen bruges til at løse udfordringer og problematikker, mens sidstnævnte hurtig bliver kaotisk.
Virksomheder bør derfor anse legen som et nødvendigt træk for både forretningen og hos den ansatte, der personligt og professionelt udvikler sig igennem de legende roller.