Det danske erhvervsliv roser ofte sig selv for sin evne til at samarbejde og holde produktive møder. Af samme årsag er det blevet kutyme, at arbejdspladserne råder over inspirerende områder til møder og arbejdsgrupper af alle størrelser.
Med den stigende inspiration fra cafékulturen, hvor højborde, barstole, borde og bænke inddrages som inventar i arbejdslivet, er kantinen ikke overraskende blevet et af de steder, de ansatte søger hen, når de samarbejder eller afholder uformelle møder.
Kombinationen af funktionelle kantinemøbler og atmosfæren fra den moderne café understøtter dermed dine ansatte i deres arbejdsgange. Men hvordan?
Et nytænkt fællesområde
Fra kontoret til køkkenet. Det er den vej, dine ansatte bevæger sig, når der skal tænkes kreativt. Foruden at have kvalitetskaffe i selvsamme område formår mange mindre og mellemstore danske erhvervsvirksomheder nemlig at indrette inspirerende køkkenområder – og det er en investering, der betaler sig.
Det har nemlig vist sig, at de ansatte ofte udfolder sig både mere kreativt og produktivt i et miljø, der føles afslappet og frit- Og her står det caféinspirerede kantinemiljø i kontrast til kontorrummets formelle farver og firkantede vægge. Desuden styrker det uformelle kantinemiljø både arbejdskulturen og kollegaernes netværk.
Det skal dog ikke forstås, at dine ansatte skal erstatte deres kontorplads med en barstol i kantinen. Området skal ses som en mulighed for at skifte rundt i arbejdsgangen og tanke friske kræfter.
Det essentielle er derfor, at man indretter et arbejdskompatibelt område, hvor der er ergonomiske møbler, der er velegnet til både arbejde og afslapning, ligesom der naturligvis skal være stik, projektorer, tavler m.m., der understøtter møderne.
Kendt fra reklamebranchen
Reklamebranchen har altid haft et ry for at være kreative. Ligeledes forestiller man sig typisk et stort åbent areal med masser af muligheder for at tage en pause i sofagrupper, i sækkestole, ved bordfodboldborde eller helt fjerde steder, når man tænker på et reklamebureau. Trenden har nu bevæget sig over i den mere klassiske virksomhed, der søger en åben og friere kultur.
Denne type medarbejdergoder er vigtige signaler, der implicit fortæller om virksomhedens holdninger til sine ansatte. Det er ikke blot en stærk intern autokommunikation af forretningens værdisæt, men også signaler, der italesætter virksomheden som en attraktiv arbejdsplads med gode forhold.